هورمون جدیدی که فواید ورزش در کاهش وزن و دیابت نوع 2 را تقلید می کند

 4 مارس 2015- محققان هورمونی را کشف کرده اند که به روشی مشابه با انجام  ورزش درکاهش وزن موثر بوده واثرات مفیدی  بر دیابت نوع 2 دارد.

این هورمون که بنام  MOTS-cشناخته می شود سبب افزایش حساسیت به انسولین، تنظیم  متابولیسم و جلوگیری از افزایش وزن می شود.

نتایج این تحقیق که در مجله ی Cell Metabolismمنتشر شده است از طریق تزریق این هورمون  به گروهی از موشها بدست آمد. قبل از تزریق این هورمون برای چاق شدن موشها، آنها را با رژیم غذایی  پرچرب تغذیه کردند.

با تزریق هورمون MOTS-c، افزایش وزن آنها کند شده و مقاومت به انسولین  که بر اثر رژیم غذایی ناسالم ایجاد شده بود، معکوس گردید. MOTS-cیک هورمون منحصر به فرد است زیرا در DNAمیتوکندری یافت می شود و مسئول  تبدیل غذا به انرژی است.

دانشمندن امیدوارند این یافته ها منجر به ابداع  راه حل های جدید درمانی برای چاقی و دیابت نوع 2 شود.

قدم بعدی در این تحقیقات استفاده از این هورمون درکارآزمایی هایی بروی انسان است . اگرچه این تحقیق تنها بروی موشها انجام شد، محققان به این نکته اشاره کرده اند که تمام مکانیزیم هایی که برای عملکرد این هورمون ضروری است درانسان نیز وجود دارد.

دکتر Cohenنویسنده ی ارشد این تحقیق می گوید: نتایج این تحقیق نشاندهنده ی پیشرفت عمده ای  درابداع درمانهای  جدید برای بیماریهای مرتبط با سن نظیر دیابت است.

 یکی از نویسندگان این مقاله می گوید: این کشف نقش میتوکندری و موقعیت آنرا به عنوان یک تنظیم کننده ی متابولیسمی  فعال روشن نمود.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2015/mar/Newly-discovered-hormone-mimics-benefits-of-exercise-for-weight-loss-and-type-2-diabetes-90928116.html